Saamhorigheid geeft kracht om door te knokken

We zijn ruim twee weken verder na de abrupte sluiting van de Nederlandse Horeca. Waar staan we nu en hoe nu verder? We vragen het in een persoonlijk gesprek aan Francis Zonneveld Piek, Commercieel directeur van Rungis.

Waar maak je je de meeste zorgen om?

‘Om de gezondheid en het persoonlijk leed van mensen om ons heen. Om sommige telers, zoals de aspergetelers, die onvoldoende kunnen oogsten omdat hun stekers niet naar Nederland mogen reizen. En om een aantal van onze klanten van wie ik weet dat het water hen aan de lippen staat. Hardwerkende ondernemers die nog maar net gestart zijn of onlangs grote investeringen hebben gedaan. Ik vrees dat een aantal bedrijven failliet zal gaan door deze coronacrisis, echt vreselijk want dit heeft niets te maken met mismanagement, maar met het nog onvoldoende vet op de botten hebben om zo’n klap te kunnen doorstaan.’

Francis Zonneveld Piek, Commercieel directeur van Rungis

Wat betekent de coronacrisis voor de klanten van Rungis?

‘Rungis is er voor horecagelegenheden in verschillende segmenten: restaurants, hotels, bedrijfs- en party catering, luxe jachten en voor Nederlandse en internationale groothandels. Vrijwel al die activiteiten liggen nu stil. Uitzonderingen zijn enkele bedrijfsrestaurants op plekken waar nog wordt doorgewerkt. Sommige hotels hebben enkele gasten en restaurants pionieren met bezorgen en af laten halen van hun gerechten. Ook onze take away’s, frietzaken, sushi- en productiebedrijven leveren we nog.’

Wat is de actuele situatie bij Rungis zelf?

‘Hoe het nu bij Rungis is? Er is in deze twee weken keihard gewerkt aan de omschakeling van een groeiende organisatie naar een bijna sluitende organisatie. We zijn in één dag naar 5% van onze omzet gegaan. 95% van onze 150 collega’s zitten thuis op de bank. Dat is natuurlijk bizar. Het is continu schakelen om de schade zo beperkt mogelijk te houden en ons zo goed mogelijk door deze volstrekt onvoorspelbare tijd heen te loodsen.’

Draait Rungis nu nog door?

‘We blijven open, zodat we de service kunnen verlenen aan onze klanten welke nog wel draaien. In plaats van het voeren van een enorm breed en diep assortiment uit voorraad, kopen we in deze situatie meer vraag gestuurd in. We zorgen ervoor dat onze klanten hier zo min mogelijk van merken, zoals altijd doen we er alles aan om het zo goed als mogelijk te regelen voor de chefs en horecaondernemers.’

Het moet pijnlijk zijn als jullie mooie bedrijf zo hard wordt geraakt?

‘Vorige week reed ik vroeg het zonnige terrein op waar bijna alle bussen en vrachtauto’s voor ons pand stonden. Normaal zijn deze allemaal onderweg naar klanten. De lege mise en place keuken, de loodsen grotendeels leeg en zonder actief rondlopende collega’s en maar vijf collega’s op kantoor. We bestaan 155 seizoenen, 31 jaar. Je eerste emotie is dat je je bedrijf zo door je vingers voelt glijden. Daarnaast voel je ineens de verantwoording voor 150 gezinnen op je schouders. Al vrij snel slaan deze emoties om in een enorme strijdlust.’

Strijdlust?

‘Ja, om te zorgen dat we straks met het team weer kunnen gaan doen waarom we ooit Rungis zijn gestart: koks en ondernemers voorzien van groente en fruit waarmee zij succesvol kunnen zijn. Ons huidige plan is erop gebaseerd om zo goed mogelijk te zorgen voor onze medewerkers in deze tijd. We kijken ook over de crisis heen: Straks als we weer mogen leveren, hebben we de inzet van alle collega’s weer hard nodig.’

Wat hebben jullie met de voorraad gedaan?

‘Daar zeg je wat, we hadden de voorraad staan, alles kakelvers en beperkt houdbaar, om zo’n 800 horecagelegenheden per dag uit te leveren. Ik kan je vertellen, dat is een enorme hoeveelheid. We hebben andere kanalen aangeboord, waaronder supermarkten en markthandelaren. Er komen ook creatieve initiatieven op gang: klanten van ons bestelden ‘groente en fruitdozen’ voor hun medewerkers. We hebben groentes laten persen door Sap.je als ‘no waste sap’. We hebben een aantal klanten die producten hebben afgenomen waarmee ze goede doelen voorzien van maaltijden. Sommige initiatieven zoals van een bedrijfslunchleverancier bezorgt hun lunches in coronatijd niet op kantoor maar bij mensen aan huis. Een aantal restaurants zijn succesvol aan de slag met zalige afhaalmaaltijden. Ook hebben onze eigen collega’s een gezonde groente- en fruitdoos opgehaald, om ze weer even te spreken en met elkaar te verbinden.’

Heeft Rungis vet op de botten?

‘Qua productinnovatie lopen we altijd voorop. Qua investeren zijn Gert Jan, Yoram en ik behoudende ondernemers: we moeten eerst geld verdienen voordat we het investeren. Niet andersom. Gelukkig hebben we geen aandeelhouders te pleasen of met een bank te maken. Hierin is belangrijk dat de NOW-regeling snel wordt ingevoerd, want er komen weinig inkomsten binnen. De salarissen zijn net overgemaakt en vaste kosten lopen door, de nood is hoog. Onafhankelijk, persoonlijk en vrijheid: dit zijn de steekwoorden die Gert Jan en ik als ondernemers al 31 jaar nastreven. Dat maakt dat Rungis flexibel en slagvaardig blijft.’

V.l.n.r. Gert Jan, Francis en Yoram

Hoe ziet de toekomst er voor Rungis uit?

‘Ik denk dat we zullen spreken van ‘vóór en ná corona’. Hoe het er exact uit zal zien weet ik niet, wij houden rekening met meerdere scenario’s als de horecagelegenheden weer open mogen. De economische situatie zal anders zijn. In minder florissante economische tijden hebben we als Rungis altijd een groei doorgemaakt, dus dat is niet hetgeen waarover ik me direct zorgen maak. Intussen zijn er nieuwe kansen ontstaan, deze moeten we dan wel gaan verzilveren.’

Hoe gaan de medewerkers van Rungis om met de situatie?

‘Ons team is enorm loyaal aan Rungis en solidair naar elkaar. Men zet enorm de schouders eronder, leeft mee, denkt mee, echt hartverwarmend! De meeste collega’s zitten nu al 2 weken thuis en kunnen niet wachten weer aan de slag te mogen. Waarschijnlijk duurt dat nog wel even, we volgen de ontwikkelingen op de voet. Het blijft onzeker, we hebben er geen invloed op. Wel hebben we invloed op de manier hoe we zelf, en als team, met deze situatie omgaan. De saamhorigheid is groot.’

Wat geeft je kracht in deze situatie?

‘Ons team! De solidariteit onderling is groot. We hebben juist nu krachtige leidinggevenden nodig, want het werk wordt tijdelijk anders georganiseerd. Daarin moet iedereen mee. Creatieve ideeën hierin en talenten komen naar boven. Het is hartverwarmend hoe collega’s reageren: een grote groep collega’s heeft drie weken verlof opgenomen en staan er vervolgens toch iedere dag. Zelfs komen sommige collega’s ons een hart onder de riem steken met bloemen en kaartjes. Ja, dat soort momenten breek ik even en geven me kracht om door te knokken. Hier doen we het tenslotte voor: meer dan tevreden klanten en gelukkige medewerkers!’

Zie je licht aan het einde van de tunnel?

‘We kijken ook over deze crisis heen en kunnen niet wachten om weer op te starten. Het hele team staat te trappelen, we hebben een uitgebreid plan over hoe de opstart van onze klanten zal gaan verlopen en hoe wij hen goed kunnen informeren en begeleiden bij het bestellen. Zowel richting de klanten als richting onze telers zullen we opnieuw vraag en aanbod bij elkaar moeten brengen. Tenslotte willen we naast het leveren van het meest smakelijke groente en fruit ook persoonlijk voor onze afnemers en telers relevant zijn, we richten ons op de lange termijn en blijven veel in contact met onze telers.’

‘Zelf kan ik ook niet wachten om weer een mooie gastronomische avond samen met Gert Jan en de kinderen ‘buiten de deur’ te beleven. De horeca heeft een enorme maatschappelijke functie. Mijn vriendinnen ontmoet ik vooral in horecagelegenheden, ook veel familieaangelegenheden zijn buiten de deur toch?’

Ze hebben gewoon alles. Bovendien word je zorgeloos geholpen. Je wordt perfect begeleid bij de overgang naar een nieuwe kaart: ze komen langs en nemen door welke producten over vijf, zes weken beschikbaar zijn.

Ik kies in eerste instantie voor Rungis vanwege het brede aanbod. Daar komt bij dat ik een Japan-fanaat ben en Rungis heel veel uit dat land importeert.