De meest leerzame periode van mijn leven
We zijn ruim zeven weken verder na de abrupte sluiting van de Nederlandse Horeca en de vraaguitval in aanzienlijke delen van de AGF-keten. Wat is de huidige situatie en hoe ziet de toekomst eruit? We vragen het in een persoonlijk gesprek aan Yoram Vooijs, Operationeel directeur van Rungis.
Wat betekent de coronacrisis voor jou persoonlijk?
‘Voor mij is het de meest leerzame periode van mij leven, zowel privé, met twee jonge kinderen, als zakelijk, alles komt onder druk te staan en bijna niets verloopt zoals vóór de corona-crisis. Mijn hart ligt in het groente en fruit, onze klanten succesvol laten zijn is waar we het voor doen. We kunnen dat niet alleen. Naast onze medewerkers zijn ook onze telers, onze leveranciers en onze partners in de keten van ongelofelijk groot belang. Het doet pijn om te zien dat deze crisis, waar niemand iets aan kan doen, er zo zwaar inhakt.’
Wat zie je veranderen?
‘We zijn een innovatief bedrijf maar ook gewend om terug te vallen op procedures, bestaande ongeschreven regels en gewoontes, nu moeten we opnieuw onze koers bepalen en onze plek vinden bij alles wat we doen. Veel van onze collega’s hebben vaardigheden van elkaar of zichzelf ontdekt, die we niet eerder ontdekten. Vanuit de hele organisatie worden verbetervoorstellen en kostenbesparingen voorgesteld. Die ideeën zijn enorm waardevol! We zien dit proces ook terug bij onze klanten en leveranciers.’
Kunnen jullie nog veilig werken?
‘We hebben een flink aantal wijzigingen aangebracht in de manier waarop we werken. Hierdoor kunnen we volledig operationeel blijven en onze klanten goed en veilig blijven helpen. Onze medewerkers uit de snijkeuken en loods werken verdeeld in teams, deze teams treffen elkaar niet. Alles met minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar en met nog meer hygiene maatregelen dan het RIVM voorschrijft. Ook tijdens het houden van pauze worden deze teams nogmaals opgesplitst. Zo blijven we veilig aan het werk. De maatregelen beschermen de collega’s, maar borgen tevens onze leveringsbetrouwbaarheid. Nu, en na de crisis.’
Wat betekent de coronacrisis voor de telers en leveranciers van Rungis?
‘Gelukkig zijn er telers die de vraaguitval van de Horeca kunnen opvangen met het leveren van andere kanalen. Helaas lukt dat bij veel van onze gespecialiseerde telers niet. Ingrediënten waar chefs juist het verschil mee maken zoals minder bekende groente- en fruitsoorten of mini- en microgroenten zijn hier voorbeelden van. De telers hebben het nu heel zwaar, we voelen veel compassie voor deze telers maar kunnen de problemen helaas niet oplossen. Wat we wel kunnen en zullen gaan doen is zo snel en goed mogelijk opstarten wanneer dat kan.’
Waar maak je je de meeste zorgen om?
‘Waar ik me het meeste zorgen over maak? Dat is over het voortbestaan van onze klanten en onze leveranciers, als het met onze leveranciers en onze klanten goed gaat dan gaat het met ons ook goed. Onze klanten en leveranciers succesvol laten zijn is waar we energie uithalen en voor door het vuur gaan.’
Waar stoor je je aan?
‘In de hele keten wordt hard gewerkt voor lage marges, van teler tot horecaondernemer. Ondernemen is ook risico nemen. Dat calculeer je in. Daar houd je rekening mee. Echter, het risico van het volledig wegvallen van je afzetgebied, is niet in te calculeren. Niet voor telers, leveranciers en horecaondernemers. Maatschappelijk ontstaat soms het beeld dat gevolgen van de corona-crisis tot regulier ondernemersrisico vallen. Dat stoort mij. Daarnaast bestaat er bij veel mensen een onjuist beeld met betrekking tot de steunpakketten. Loonkosten worden veelal niet voor 90% gecompenseerd. Daarnaast is er soms onvoldoende aandacht voor de gemiste verkoop, derving en overige kosten.’
‘Ik ben trots dat we in Nederland wonen en werken. De overheid doet er veel aan om de schade te beperken. Het is belangrijk dat alle stakeholders dezelfde informatie en feiten hebben. Alleen dan kunnen we het samen dragen en overleven.’
Hoe staat Rungis ervoor?
‘We worden hard geraakt maar des ondanks staat Rungis er goed voor, dat komt voornamelijk omdat we de afgelopen jaren behoudend hebben geïnvesteerd en omdat we als familiebedrijf geheel zelfstandig zijn. We blijven onze klanten bedienen, hoe groot of klein de orders ook zijn. We doen geen concessies aan de kwaliteit van het assortiment, we willen niet de gemakkelijkste keuzes maken maar de keuzes die onze klanten verder helpen. Op dit moment zijn we nieuwe klanten uit andere markten aan het opstarten. We hebben het vertrouwen dat we medio juni weer mondjesmaat kunnen gaan starten met leveren van de horecabedrijven. Vraag naar kwaliteit zal er weer zijn en wij zijn er klaar voor.’
Welke kansen zie je in de markt?
‘De consument is steeds meer gefocust op gezondheid, ik denk dat dat blijvend is. Groente en fruit, wanneer dat kan van dichtbij, wanneer nodig van verder weg, altijd met als doel de beste smaak en bruikbaarheid voor onze klanten: de chefs en horecaondernemers. Op dit moment zijn we druk met nieuwe initiatieven zoals de AH-chefsboxen en de samenwerking in Food Market Amsterdam, beide gericht op de consument. De creativiteit die loskomt bij het zoeken naar nieuwe markten geeft energie en mogelijkheden voor de lange termijn, er komen gave dingen aan.’
Strijdlust?
‘Het verantwoordelijkheidsgevoel naar onze medewerkers toe maakt mij strijdlustig. Onze mensen stonden en staan altijd voor ons klaar. Als je bijvoorbeeld ziet hoe onze medewerkers van verschillende afdelingen voor ons door het vuur gaan, denk ik echt dat onze mensen ons uniek maken. Ik vind dat we echt zo hard mogelijk moeten strijden om ook de belangen van onze medewerkers te behartigen. Helaas kan dit niet zonder dat we sommige collega’s met pijn in het hart hebben moeten laten gaan, bijvoorbeeld omdat we onvoldoende werk voor handen hebben of omdat de aard van het werk veranderd is.’
Wat is nu voor Rungis het meest belangrijk?
‘Over de crisis heen kijken om weer optimaal klaar te staan voor onze klanten zodra de Horeca en andere bedrijven weer open kunnen. Nu zoveel mogelijk op de kosten letten, maar hier ook niet te veel consessies doen. In het verleden is bewezen dat we als Rungis in economisch lastige tijden op commercieel vlak de juiste keuzes hebben gemaakt en ook nu doen we een investering door het aannemen van een nieuwe, sterke en ervaren Commercieel manager: Léon van Bokkem. We kennen Léon al 31 jaar, eerst als klant en later als collega in de functie als Directeur van Zegro. Léon gaat met zijn enorme ervaring en expertise leidinggeven aan ons Verkoop & Advies team. Zo houden we onze identiteit en slagkracht vast, daar sta ik voor, alles om straks samen sterk te zijn.’