Ons Japan assortiment breidt steeds meer uit

Een aantal jaar geleden maakte Gert Jan Zonneveld Piek – oprichter van Rungis zijn eerste reis naar Japan. Al snel raakte hij in de ban van het land, de cultuur en de Japanse AGF.

Niet lang daarna besloot hij de Japanse groenten te importeren. “Dat was toentertijd best wel spannend, want zitten chef’s in Nederland wel te wachten op Japans groenten en fruit?” Vertelt Gert Jan.

Het antwoord is ja!

Het kwam langzaam op gang, maar steeds vaker zien we de Japanse AGF terug op de Nederlandse kaart. Dat is niet voor niets. Het kwaliteitsbesef, de manier van telen en de smaak spreekt tot de verbeelding. De Japanse AGF is een ware uitbreiding van ons smaakpalet, we ontdekken smaken die we nog nooit eerder hebben ervaren. Ons pareltje is de originele Kochi yuzu. Deze citrusvrucht heeft een aromatische schil en subliem aroma. Sinds een aantal jaar is de yuzu ook zeer geliefd bij de Nederlandse chef’s en voor ons is dat een goede reden om meer van dit soort pareltjes te importeren. Sidney Schutte, executive chef van Librije’s zusje, zegt over Japanse producten: “Je proeft dan echt ’the next level”. “en dan de smaak, die is van een andere planeet”.

Blijvende groei

Het assortiment aan Japanse producten wordt daarom steeds uitgebreider. Door de korte lijnen en hechte samenwerking met onze Japanse leveranciers, lukt het ons om veel producten naar Nederland te halen. Recentelijk aan het assortiment Japan toegevoegd, zijn de verschillende Japanse vinegars, de vierkante watermeloen en de verse jonge varenscheuten. Deze in Nederland nog onbekende groente heeft een bijzondere smaak die doet denken aan asperges, groene bonen en paddestoelen.

Ontdekken van nouveautés met uitstekende en onderscheidende eigenschappen staat bij ons centraal
Blijven vernieuwen

“Met de in Nederland nog onbekende productsoorten veroveren wij een onderscheidende plek in de AGF sector. Ontdekken van nouveautés met uitstekende en onderscheidende eigenschappen staat bij ons centraal. Daarom bezoek ik regelmatig Japan. Tijdens deze reizen ga ik opzoek naar de meest bijzondere en smaakvolle producten waarmee wij als Rungis, maar ook zeker de chef´s kunnen blijven vernieuwen.” Aldus Gert Jan.

Rungis heeft veel ervaring qua groente en staat voor kwaliteit. Hun communicatie is ook heel goed. Bijna dagelijks krijgen we een appje of mailtje over de nieuwe seizoensproducten.

Het is alsof je op een heel grote groentemarkt loopt waar je werkelijk alles kunt vinden. Dat is de kracht van Rungis!