Ramon Beuk

Ramon Beuk is ondernemer, kok, presentator en oprichter van evenementen- en vergaderlocatie De Glazen Ruimte in Maarssen

Je kijkt oneindig veel verder dan je eigen keuken…

‘Ik heb dezelfde passie als mijn moeder: we willen mensen blij maken met lekker eten. Die beleving miste ik in de reguliere horeca. Ik houd van afwisseling in mijn werk en word nukkig van sleur. Om die reden heb ik geen vast restaurant, maar een evenementenlocatie voor zowel de zakelijke als de particuliere markt en ben ik ook op veel andere terreinen actief.’

Hoe wordt er gewerkt in De Glazen Ruimte?

‘Bij ons bepaalt één opdrachtgever voor een hele groep mensen wat zij die dag zullen gaan eten. Dit moet volledig passen bij het gevoel en het thema van het evenement. Dus denken wij volledig mee over hoe we met ons eten de doelstellingen van een bedrijf kunnen halen.

Augustus is voor ons de maand dat er niet of nauwelijks evenementen zijn. In vakantietijd moet je het van de particuliere markt hebben. In die periode bouw ik de locatie om tot restaurant, vandaar de naam VoorEenmaand. Elke week wordt een ander vijfgangenmenu geserveerd, met drie amuses, en verwerk ik subtiele verrassingen in het concept. Zo kunnen gasten in mijn keuken stappen en meekoken en tussen de gangen door leg ik uit wat er gegeten en gedronken gaat worden. Elke avond nodig ik een special guest uit, een bekende Nederlander met wie ik op veel vlakken een passie deel. Wie dat is, wordt vooraf niet aangekondigd waardoor het een verrassing is wie je die avond aantreft. Groenten en fruit worden veel in mijn menu’s verwerkt waarbij ik vaak uit ga van woordspelingen. Zoals ‘de groe(n)ten uit het Oosten’ of uit de Surinaamse keuken. Of ik neem de afkorting WUPS als basis en serveer een gerecht met verschillende bereidingen van wortel, ui, prei en selderij.’’

Als kok wil je nu eenmaal vernieuwen en verrassen
Waar hou je zèlf van?

‘Ik heb geen uitgesproken voorkeuren. Als je creatief bent, kun je van alle soorten groenten en fruit iets bijzonders maken. Als kok wil je nu eenmaal vernieuwen en verrassen. Elke periode heeft z’n charmes. Sommige dingen heb je gemist, zoals de kolen of knollen die er nu volop zijn. Topinamboer bijvoorbeeld. Van Surinaamse groenten en fruit heb ik altijd al gehouden, dat was eigenlijk al voordat ik mijn tv-programma ‘Terug naar mijn roti’ maakte.

Je nieuwe kookboek richt zich speciaal op de consument?

‘In ‘Elke Dag Een Hap’ speel ik in op hét dagelijkse probleem, namelijk dat mensen elke dag opnieuw boodschappen moeten doen voor hun maaltijd. En dat mensen vaak niet weten wat ze met veel ingrediënten die je voor een specifiek recept moet kopen verder nog kunt doen. Of hoe je deze vervolgens kunt bewaren en verwerken in andere gerechten. In het boek maak ik gebruik van een beperkt aantal basisingrediënten en ingrediënten die mensen één keer per week in huis kunnen halen om vervolgens een hele week voor zichzelf en/of hun gezin te kunnen koken en niets weg te hoeven gooien. Een actueel thema. Ik kies in dit boek vooral voor producten die bereikbaar zijn en kooktechnieken die haalbaar zijn voor de consument.’

Zelf ben je gezegend met Rungis…

‘Ik bof dat er in Utrecht, waar ik woon, veel diversiteit is aan buitenlandse winkels en speciaalzaken. Maar voor mijn bedrijf kan ik niet langs allemaal kleine winkeltjes en hele dagen shoppen. We moeten natuurlijk creatief zijn en kunnen inspelen op alle vragen van gasten. Met Rungis hebben we een leverancier te pakken met een geweldig ruim assortiment en producten van topkwaliteit. Hierdoor durven wij onze gasten te garanderen dat we aan hun wensen kunnen voldoen.’

Ze hebben gewoon alles. Bovendien word je zorgeloos geholpen. Je wordt perfect begeleid bij de overgang naar een nieuwe kaart: ze komen langs en nemen door welke producten over vijf, zes weken beschikbaar zijn.

De kwaliteit van hun spullen is ook een niveau of drie hoger dan hiervoor. Maar waar ik het meest blij mee ben, is de service van Rungis. In twintig jaar horeca heb ik dit nog nooit meegemaakt!