Werken bij Rungis: Spierballenwerk met je kop erbij
We beleveren onze klanten, de chef-koks en horecaondernemers, elke dag opnieuw met vers groente en fruit op een manier die niemand ons nadoet. In deze blog zoomen we in op de ontwikkelingen bij de afdeling Ontvangst goederen.
De werkzaamheden van de Rungis Ontvangst goederen collega’s zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Door de herindelingen van de loods staan de groente en fruitsoorten optimaal klaar om te worden georderpickt. Met meer productlocaties per vierkante meter en door andere stellingen zijn de producten te orderpicken met minder lopen en minder zoeken.
Op naar minder lopen en minder zoeken
Hoe ziet de werkdag bij Ontvangst goederen eruit?
‘s Morgens zijn de vakken flink leeg geshopt door de orderpick collega’s van de nacht. De eerste stap is om voorraad die boven op de stellingen klaar staat in de vakken te zetten. Alles Fifo, first in first out, wat betekent dat de bestaande producten eerst uit het vak worden gehaald en daarna vooraan worden teruggezet.
Per cel worden dagelijks alle producten op kwaliteit gecontroleerd. Dit gebeurt op zicht, door te voelen, te ruiken en door de THT-datum te controleren. Doordat de orderpick collega’s vervolgens gecontroleerde producten kunnen pakken krijgen onze klanten een betere kwaliteit geleverd.
Geen moment hetzelfde
Rond het middaguur komen de meeste leveranciers hun producten bij Rungis afleveren. Ontvangst goederen controleert of wat binnenkomt aan de strenge Rungis-eisen voldoet en of de hoeveelheden kloppen met wat besteld is. Als de kwaliteit afwijkt, als de THT-datum niet klopt volgens de afspraken of als er een andere afwijking is, wordt dit aan de inkoopcollega’s doorgegeven die dit vervolgens in overleg met de leverancier oplossen.
Het Rungis Ontvangst goederenteam heeft nog nooit zo kort op de bal gezeten als nu. Hierdoor signaleren we afwijkingen snel en kunnen ze direct worden opgelost, in plaats van dat we er te laat achter komen en producten moeten weggooien of klanten teleurstellen. Ook bijvoorbeeld het correct registreren van emballage is superbelangrijk. Als we hier regelmatig iets missen gaat het al snel om veel geld aan schade voor Rungis als organisatie.
Indrukwekkende stappen voorwaarts
- Grondige check op binnenkomende goederen aan de hand van een gedigitaliseerde inkooporder, afwijkingen worden direct en digitaal geregistreerd;
- Productlocaties in de loods digitaal in kunnen zien;
- Bij het inruimen van de schappen, in de cel zelf, duidelijk kunnen zien wat waar komt;
- Meer producten per vierkante meter wat ruimte en extra lopen scheelt en overzicht oplevert.
Minder waste doordat mankementen bij binnenkomst worden gesignaleerd
Ben jij of ken jij …?
Rungis heeft verschillende vacatures openstaan om de afdelingen te versterken. Rungis doet stinkend haar best het Ontvangst goederen team compleet te krijgen, dit gaat met vallen en opstaan. Jouw hulp is welkom, weet je iemand, of wil je misschien zelf doorstomen naar dit mooie vak? Reageer op een van de vacatures!
Spierballenwerk met je kop erbij
Werken bij Ontvangst goederen is fysiek zwaar werk met je kop erbij. Onze collega’s zijn degelijk, betrouwbaar, weten van aanpakken en hebben doorzettingsvermogen. Hierdoor weten we voor onze klanten iedere dag opnieuw verwachtingen te overtreffen met groente en fruit. Met minder waste, doordat mankementen bij binnenkomst worden gesignaleerd en gedeeld met de leverancier, en altijd klaar om de orderpick collega’s optimaal hun werk te laten doen.