Rungis x Dutch Cuisine

Het stimuleren van deze duurzamere teelt is ook precies waar Dutch Cuisine naar streeft. Daarom slaan ze de handen dan ook ineen!

Maandag 15 april is de samenwerking officieel ondertekend. Bij Talent van de Toekomst, een jaarlijkse competitie waar hét culinaire- en gastvrijheidstalent hun vakmanschap tonen aan de top van de gastronomie, werd het contract getekend. Een bijzondere setting voor een bijzondere samenwerking.

Dutch Cuisine

Dutch Cuisine is een organisatie die is ontstaan vanuit Nederlandse topchefs en foodprofessionals. Voornamelijk om de Nederlandse culinaire identiteit op de kaart te zetten. Dutch Design, Dutch Architecture en Dutch Fashion zijn voorbeelden uit sectoren waar de Nederlandse identiteit op een creatieve en duurzame manier vermarkt wordt. Dutch Cuisine streeft er dus naar om de ‘Hollandse identiteit’ in food- en horecasector op een innovatieve manier te profileren.

Sluit je aan als Dutch Cuisine restaurant

De Nederlandse eetcultuur stevig en duurzaam op de kaart zetten is iets dat je niet alleen kunt. Daarvoor zijn samenwerkingen nodig, met koks en restaurants. Dit doe je door één Dutch Cuisine menu op de kaart te zetten en het manifest te tekenen. Ben je benieuwd wat de criteria zijn, hoe het manifest eruitziet en wat Dutch Cuisine voor jou kan betekenen? Kijk dan op deze pagina en doe mee!

De 5 principes

Dutch Cuisine gaat uit van 5 principes die de Nederlandse identiteit op culinair gebied moeten ondersteunen. Deze principes zijn:

Cultuur

De Nederlandse eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan seizoensgerechten en streekproducten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Brabantse Wal asperges en de Opperdoes ronde. Gerechten die op tafel verschijnen zouden moeten kunnen vertellen waar in Nederland we ons bevinden en in welk seizoen we momenteel zitten.

Rungis werkt met de #VijfSeizoenen en stimuleert het werken met échte seizoensproducten dan ook enorm! Zo kijken we ieder jaar weer uit naar het Hollandse zoete aardappel van onze bevlogen telers in Brabant. Ook ons Verkoop & Advies team helpt onze chefs graag door het werken met (Nederlandse) seizoensproducten te stimuleren.

Gezond

Dutch Cuisine stimuleert gezonde voeding en een gezond eetpatroon. Niet alleen voor onze lichaam en geest, maar ook voor onze aarde.

Rungis stimuleert deze ontwikkeling al jaren door een hoofdrol te vergeven aan al het smaakvolle groente en fruit in ons assortiment. De vegetarische keuken is daarom ook niet voor niets al jaren aan populariteit aan het winnen. Ook het bieden van een breed biologisch assortiment draagt hieraan bij. Producten die uit de volle grond komen, zonder bestrijdingsmiddelen en zonder gebruik te maken van kunstmest.

Natuur

Gebruik wat de natuur ons te bieden heeft. Hierbij doelt Dutch Cuisine ook op het niet gebruiken van kunstmatige toevoegingen. Daarnaast stimuleert Dutch Cuisine een ‘no-waste’ klimaat.

Rungis biedt haar producten zo puur mogelijk aan, het liefst ook zo vers mogelijk. Door sterk te kijken naar wat de #VijfSeizoenen ons te bieden hebben, maakt Rungis ook de duurzame en natuurvriendelijke keuzes.

Kwaliteit

Dutch Cuisine kijkt niet alleen naar de prijs, maar juist ook kwaliteit van producten. Hierbij zijn respect voor het ingrediënt, de herkomst en de producent van uiterst groot belang. Hierbij wordt het werken met bijvoorbeeld biologische, fair-trade en lokale producten dus gestimuleerd.

Rungis gaat altijd voor de beste smaak. Kwaliteit is dus van enorm belang. Door samenwerkingen te stimuleren met Nederlandse telers die groente en fruit van over de hele wereld in Nederland gaan telen, zijn de lijnen kort, stimuleren we duurzame teelt én waarborgen we kwaliteit.

Waarde

Het laatste principe vloeit voort uit de vorige vier. Waarde ontstaat dus als resultaat. We eten en leven gezonder, gaan beter met onze aarde om, gaan voor een no-waste klimaat en stimuleren eerlijke handel.

Rungis en Dutch Cuisine slaan de handen nu dus ineen om de Nederlandse culinaire identiteit nóg meer op de kaart te zetten. Het aangaan van deze officiële samenwerking is slechts het begin. Wat zal volgen is het samen streven naar de Nederlandse keuken, zowel nationaal als internationaal, zo creatief, innovatief en duurzaam mogelijk te profileren. Onder andere inspirerende content en evenementen zullen hieraan bijdragen.

Ik vind dat de communicatie heel sterk verloopt; er wordt aangegeven als iets er niet is en dan wordt er gezorgd voor een alternatief. Het klopt gewoon allemaal.

Rungis heeft veel ervaring qua groente en staat voor kwaliteit. Hun communicatie is ook heel goed. Bijna dagelijks krijgen we een appje of mailtje over de nieuwe seizoensproducten.